Ensimmäinen tekele oli hiukan asiaan liittymätön, myönnän

Vasta nyt osasin taikka löysin oikean "väylän" ryhtyä tayttämään tätä vertaisohjaajakoulutukseen liittyvää  ns. blogia, jonka nimen aluperästä ei ole minulla tietoa. Otsikolla tarkoitettaneen , voiko vaikuttaa joihinkin asioihin pelkästään netin kautta taikka perinteisemmällä tavalla. Vaikuttaminen pitäisi mielestäni jakaa seuraaviin kohteisiin, objekteihin:

1. Vaikuttaminen EU:n tasolla                                                                                                              2. Vaikuttaminen eduskuntatasolla                                                                                                        3. Vaikuttaminen kuntatasolla                                                                                                               4. Vaikuttaminen kaupunginosan tai kyläyhteisön tasolla                                                                        5. Vaikuttaminen julkisiin ja yksityisiin palveluihin                                                                                  6. Vaikuttaminen lähipiirin (suku ja ystävät) ihmisiin

Vaikuttaminen EU-tasolla. Lienee turha mainita, että EU:n ns. perustulaillisen sopimuksen, jota myös EU:n perustuslaiksi sanotaan, on selkeä määritelmä aloitteen tekemisestä. Tarvitaan miljoonan ihmisen vähintäin viidestä eri maasta aloite, jotta se otettaisiin käsittelyyn Euroopan parlamentissa. Suomen osuus Euroopan parlamentissa, jonka jäsenluku on 736, on 14 edustajaa, eli 2 %. Voitaneen sanoa, että Suomella on erittäin pieni painoarvo, jos sitä mitataan jäsenmäärällä. 

Vaikuttaminen Eduskuntatasolla. Mahdollisuudet saada aikaan aloite Eduskunnassa vaatii jonkun ison puolueen esille nostaman kysymyksen tai Eduskunnan enemmistön tuella. Tasavallan presidentillä (hänen valtaansa on tosin rajoitettu) , oikeuskanslerilla lienee mahdollisuus puuttua johonkin ajankohtaiseen asiaan, mitä on tapahtunutkin. Tähänpä se sitten rajoittuukin.

Vaikuttaminen kuntatasolla on hyvin paljon kiinni siitä, mihin "kuppikuntaan" kuuluu. Tietyt tunnetut  henkilöt valtuustoissa ovat selvästi vaikutusvaltaisempia, kuin toiset. Jos sattuu tuntemaan läheisesti po. henkilön, vaikutusmahdollisuudet päätöksiin ovat paremmat. Kuopion kaupungissa on se ongelma, että valtuustossa on liian suuri edustus julkisen sektorin, kaupungin ja valtion viroissa toimivia, mikä vääristää päätöksen tekoa. Toinen silmiin pistävä piirre on Kuopiossa, että valtuustossa on ns. "jalkapallo" dynastia, mikä tarkoittaa, että mikä tahansa hanke, joka liittyy jalkapalloon, jääkiekkoon, pesäpalloon jne menee läpi suuremmitta murioitta, vaikka suuri enemmistö kaupunkilaisita sitä vastustaisikin. 

Vaikuttaminen kylä- ja kaupunginosatasolla on jo huomattavasti parempi yksityisellä ihmisellä, varsinkin, jos asia liittyy lähiyhteisön välittömiin tarpeisiin. Tästä on esimerkkinä Niiralan Omakotiyhdistyksen palkkaama ns. kylätalkkari, joka toimii valtion tuella ja tekee asukkaille mm. pikkuremontteja, lumen poistoa, nurmikon leikkausta yms.

Vaikuttaminen julkisiin ja ykstyisiin palveluihin tavallisella kansalaisella sitä vastoin on jos merkittävästi suurempi ja helpompikin. Huonosta palvelusta kannattaa reklamoida suoraan palvelun tuottajalle. Tästä on hyviä esimerkkejä olemassa. Kokemukseni mukaan on jopa niin, että reklamaation tekeminen netin välityksellä on jopa tehokkaampi, kuin kirje tai puhelinsoitto. Tästä on minulla henkilökohtaisia kokemuksia.

Entä voiko vaikuttaa sukulaisiin ja ystäviin ? Enpä menisi neuvomaan taikka opastamaan ainakaan ystäviä, elleivät he itse sitä pyydä. Saattaa nimittäin olla niin, että neuvottavista tulee entisiä ystäviä. No, omat lapset taikka lapsen lapset ovat tietenkin eri asia, heihin saatttaa vielä onnistua suositteleva opastaminen ja valintojen teko. Tyttäremme aloitti neuvostamme terveydenhallinnon (en ole varma termistä) opiskelun Helsingissä, tosin hän itse oli jo aikaisemmin miettinyt asiaa.

Lauri R.